Konserter

Antti Siirala

Antti Siirala, piano

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

29.1.202318:00Liput

Joseph Haydn: Andante och variationer f-moll Hob. XVII:6
Ludwig van Beethoven: Sonat D-dur Op. 10/3
—–
Johannes Brahms: Fyra stycken för piano Op. 119
Robert Schumann: Konsert för piano utan orkester Op. 14 (1. version 1836)

Belcea-kvartetti

Corina Belcea, viulu, Axel Schacher, viulu, Krzysztof Chorzelski, alttoviulu, Antoine Lederlin, sello.

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

14.5.202318:00Liput

Turun Musiikkijuhlat Ylösnousemuskappeli/Turku

16.5.202318:00Liput

Konserttietkot 14.5. Cafe Fenix klo 17.15:
Maisteri Lindgren seriöösinä.
Tietoa, tunnelmia ja taiteilijavieraita.

LÖYTYNEET HETKET

Franz Schubert: Jousikvartetto nro 10 Es-duuri, D 87
Guillaume Connesson: Jousikvartetto nro 2 ”Les instants retrouvés” (til. Helsinki Seriös & al.)
***
Claude Debussy: Jousikvartetto op. 10 g-molli

Helsinki Seriös -sarjan kevään viimeinen konsertti on Suuri Tapaus, sillä siinä maailman kuuluisin jousikvartetti esiintyy ensimmäisen kerran Suomessa. Ainutlaatuisen energinen, hienostunut ja elegantti ovat toistuvia luonnehdintoja Belcea-kvartetin konserteista. Vuodesta 1994 toiminut yhtye on ohjelmistoltaan harvinaisen laaja-alainen. Syvälliset ja hienostuneet klassikkotulkinnat saavat rinnalleen aikamme musiikkia, ja Belcea onkin soittanut lukuisia kantaesityksiä (mm. Mark-Anthony Turnage, Thomas Lachner, Krzysztof Penderecki ja Joseph Phibbs).

Myös tässä konsertissa kuullaan uusinta uutta musiikkia. Helsinki Seriös on yksi konsertissa kuultavan Guillaume Connessonin teoksen tilaajista. Les Instants Retrouvés (Löytyneet hetket)  kantaesitys on 13.1. 2023 Arts et Lettres -konserttisarjassa Sveitsin Veveyssä. ”Halusin toisen jousikvartettoni olevan kuin henkilökohtaisen päiväkirjan selailua; elämäni menneiden hetkien, tuoksujen, valojen, musiikin, äänien ja minulle rakkaiden ihmisten löytämistä.” – Guillaume Connesson.

Teoksen ovat tilanneet Arts et Lettres, Vevey (Sveitsi), KölnMusik (Kölnin Filharmonia, Saksa), Wiener Konzerthaus (Itävalta), Wigmore Hall (Iso-Britannia), Flagey Klarafestival (Belgia), Musik i Syd (Ruotsi), Helsinki Seriös -kamarimusiikkisarja (Suomi), Muziekgebouw Aan’t IJ (Alankomaat) ja Belcea Charitable Trust.

 

Duo del Valle

Víctor ja Luis del Valle, piano

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

19.2.202318:00Liput

Franz Schubert: Muunnelmia omasta teemasta As-duuri D.813 op.35
Franz Schubert: Fantasia f-molli D. 940
John Corigliano: Chiaroscuro, kahdelle pianolle
Maurice Ravel: Hanhiemo, kahdelle pianolle

Espanjalaiset veljekset Víctor ja Luis del Valle ovat virtuoosisia pianisteja, jotka muodostavat harvinaisen kahden pianon duon. Lopputulos on poikkeuksellinen, sillä veljekset hengittävät ja elävät musiikkia samalla tavalla, ja ainoa selitys tälle ihmeelle onkin se, että yhteissoitto on heillä dna:ssa.

Voitettuaan 54. kansainvälisen ARD-kilpailun Münchenissä vuonna 2005 duo Víctor ja Luis del Valle nousi nopeasti laajan yleisön tietoisuuteen ja vakiinnutti asemansa yhtenä Euroopan arvostetuimmista kamarimusiikin esittäjistä. Veljesten yhteistyö pianoduona alkoi opiskeluaikana Madridin Reina Sofía -musiikkikorkeakoulussa, jossa he opiskelivat Dimitri Bashkirovin ja Claudio Martínez Mehnerin oppilaina. Kamarimusiikkia he opiskelivat muun muassa Ralf Gothónin johdolla. Duo del Valle esiintyy säännöllisesti myös orkestereiden solistina. Suomalaisyleisölle veljekset ovat tulleet tutuksi muun muassa esiintymisistään Helsingin kaupunginorkesterin solisteina ja Piano-Espoo -tapahtumassa vuonna 2009. Taiteellisen työnsä ohessa Víctor and Luis del Valle opettavat Madridin kuninkaallisessa konservatoriossa ja Málagan konservatoriossa.

https://www.duodelvalle.com/en/biografia.php

Orfeus Barock Stockholm

Elin Gabrielsson, violin
Emma Nyman, violin
Christopher Öhman, altviolin
Johannes Rostamo, cello
Jonas Nordberg, luta
Marcus Mohlin, cembalo

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

19.3.202318:00Liput

Georg Philipp Telemann: Les Nations B-dur TWV 55:B5
Arcangelo Corelli: Triosonat B-dur op 4:9
François Couperin: Le Parnasse ou L’apothéose de Corelli

Georg Muffat: Sonat för violin och basso continuo D-dur
Johann Joseph Fux: Triosonat A-dur K340
Georg Philipp Telemann: Sonat för cello och basso continuo D-dur TWV 41:D6
Georg Muffat: Svit nr 2 g-moll ur Armonico Tributo

Orfeus Barock Stockholm har sedan ensemblen grundandes 2015 etablerat sig som en självklar och viktig del av Stockholms musikutbud. Genom främst sin egen konsertserie i Grünewaldsalen har ensemblen utvecklats till en dynamisk och kreativ mötesplats för såväl Filharmoniker med kunnande inom tidig musik, som många av Sveriges ledande frilansande barockmusiker. Ensemblen arbetar med att tillgängliggöra framförallt den profana musikskatten under perioden 1600 – 1850 med spel på tidstypiska instrument och ett historiskt informerat spelsätt.

Gruppens debut CD med musik av JS Bach och CPE Bach gavs ut på Alba Records 2020 hyllades av kritiker och nominerades till en Grammis i kategorin ”Årets klassiska”.

Konstnärliga ledare för Orfeus Barock är cellisten Johannes Rostamo och konsertmästaren barockviolinisten Elin Gabrielsson.

Orfeus Barock Stockholm

Prohaska-Altstaedt-Corti

Anna Prohaska, sopraano, Nicolas Altstaedt, sello, ja Francesco Corti, cembalo,urut ja piano.

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

2.4.202318:00Liput

Konserttietkot klo 17.15:
Maisteri Lindgren seriöösinä.
Tietoa, tunnelmia ja taiteilijavieraita.

ENDOR –

John Tavener: ”Dante”, sarjasta Akhmatova Songs (1993)

Franz Tunder: Babylonin virroilla (1645)

Vincenzo Bonizzi: Pis ne me peult venir (1626)

Georg Friedrich Händel: ”Vo’far guerra“ Armidan aaria oopp. Rinaldo (1711)

Georg Friedrich Händel: ”Author of Peace“ oratoriosta Salomo (1738)

Alexander Tcherepnin: Tataaritanssi op. 84/2 (1953)

Luciano Berio: Abbagnata, Ninna Nanna, Ladata (Naturale. Sisilialaista kansanmusiikkia, 1985)

Joseph-Nicolas-Pancrace Royer: Skyyttien marssi (1746)

Wolfgang Rihm: Gebet der Hexe von Endor, kantaatti sopraanolle ja sellolle (2021)

– – –

John Tavener: ”Kuolema”, laulusarjasta Akhmatova Songs (1993)

Georg Friedrich Händel: Infernal Spirits, oratoriosta Salomo (1738)

Marin Marais: Le Tourbillon, sarjasta D’Un Goût Etranger (1717)

Georg Friedrich Händel: ”Credete al Mio Dolore“, oopp. Alcina(1735)

Heinrich Scheidemann: Pavana Lachrymae d-Moll WV 106 (1600-luku)

Jörg Widmann: Schwester Tod, oopp. Babylon (2012)

Palmusunnuntain noitasapatti koostuu sodasta, rauhasta, helvetistä, kyynelistä ja kuolemasta sekä eri kansoista ja kielistä. Tutut ja harvinaiset barokkiteokset asettuvat puhuttelevasti rinnakkain 1900- ja 2000-lukujen musiikin kanssa, kun kolme poikkeuksellisen mielenkiintoista taiteilijaa lyöttäytyy yhteen. Sopraano Anna Prohaska, sellisti Nicholas Altstaedt ja cembalisti Francesco Cortì  toteuttivat Berliinin musiikkijuhlille 2021 järisyttävän ohjelmakokonaisuuden ENDOR, jonka he tuovat nyt Helsinkiin.

Sopraano Anna Prohaska kuuluu Berliinin valtionoopperan solisteihin, ja on tunnettu oman talon ulkopuolellakin barokin, klassismin ja modernin oopperan tulkkina. Hän on kysytty orkestereiden solisti ja nimekkäimpien barokkikokoonpanojen luottolaulaja. Historiallisista esityskäytännöistä intohimoisen kiinnostunut sopraano esiintyy säännöllisesti Academy of Ancient Musicin, Freiburgin barokkiorkesterin ja Berliinin Akademie für Alte Musikin kanssa. Yhteistyötä hän tekee kaikkein nimekkäimpien kapellimestareiden kanssa: Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Claudio Abbado, Gustavo Dudamel, Maris Jansons, ja jo edesmenneistä mainittakoon Nikolaus Harnoncourt ja Pierre Boulez.

Nicolas Altstaedt on monipuolinen sellisti soittimen kapean solistijoukon kärjessä. Hän on levyttänyt Esa-Pekka Salosen, Sebastian Fagerlundin, C.Ph.E.Bachin ja Dmitri Šostakovitšin sellokonsertot ja kamarimusiikkia eri kokoonpanoissa (Debussy, Janáček, Bartók, Kodály, Bach, Veress, Dvořák, Ravel, Beethoven). Beethovenin sonaatit hän soittaa fortepianistin ja Bachin sonaatit cembalistin kanssa, eikä mikään musiikki ole hänelle vierasta. Karismaattinen soittaja ottaa pelottomasti riskejä niin ohjelmistosuunnitellussa kuin tulkinnoissa, ja toimii nykyään myös kapellimestarina.

Kosketinsoittaja Francesco Corti soittaa todella monissa vanhan musiikin yhtyeissä, kuten Japanin Bach Collegium, Les Talens Lyriques, Harmonie Universelle ja Le Concert des Nations. Tarvittaessa hän myös johtaa isompia kokoonpanoja, säännöllisimmin yhtyeitä Les Musiciens du Louvre ja Il Pomo d’Oro, jonka päävierailija hän on ollut vuodesta 2018. Viime aikoina Corti on johtanut barokkioopperoita, mm. Tukholman Drottningholmissa, Amsterdamissa ja Il Pomo d’Oron Euroopan kiertueella. Corti hallitsee niin urut, cembalon kuin fortepianon ja toimii professorina maineikkaassa Schola Cantorum Basiliensissa.

 

Sitkovetsky Trio

Alexander Sitkovetsky, violin, Wu Qian, piano ja Isang Enders, cello

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

11.12.202218:00Liput

Sam Perkin: Freakshow
Maurice Ravel: Pianotrio A-moll
***
Ludwig van Beethoven: Allegretto, WoO39
Felix Mendelssohn: Pianotrio nr 2 c-moll, op. 66 MWV Q 33

Trio Gluzman, Moser, Korobeinikov

Vadim Gluzman, viulu, Johannes Moser, sello, Andreï Korobeinikov, piano

Helsinki Sibelius-Akatemian konserttisali

23.4.202318:00Liput

SOTA-AJAN TRIO

Dmitri Šostakovitš: Pianotrio nro 1 op. 8

Franz Schubert: Pianotrio nro 1 op. 99 D 898

Arvo Pärt: Mozart-Adagio viululle, sellolle ja pianolle

Dmtiri Šostakovitš: Pianotrio nro 2 op. 67

Kolmen huippusolistin muodostama trio on enemmän kuin osiensa summa. Tuore kokoonpano ehtii Euroopan kiertueellaan myös Helsinkiin ja soittaa ohjelman, jota kehystävät Šostakovitšin pianotriot. Niistä jälkimmäinen on sävelletty keskellä toista maailmansotaa ja päättyy kuolemantanssiin, joka perustuu juutalaisille melodioille.

Viulisti Vadim Gluzman ja sellisti Johannes Moser ovat soittaneet yhdessä kamarimusiikkia vuodesta 2017, ja kun vuonna 2022 pianistiksi vakiintui Andreï Korobeinikov, kamarimusiikin unelmajoukkue oli syntynyt. Kaikki kolme ovat kansainvälisesti kysyttyjä tähtisolisteja, joita on kuultu myös suomalaisten orkestereiden solisteina. Gluzmanin on sanottu puhaltavan uutta henkeä mihin tahansa klassikkoon, Moser etsii väsymättä näkökulmia löytääkseen uutta soitettavaa ja yleisöä ja Korobeinikov tunnetaan älyllisesti nälkäisenä ja henkisesti uteliaana taiteilijana, joka yhdistää ohjelmissaan kirjallisuutta, runoutta ja musiikkia.