olemme ylittäneet reilusti tuhannen Helsinki Seriös -uutiskirjeen tilaajan rajan, mistä olemme tavattoman iloisia, hiukan yllättyneitä ja ehdottomasti ylpeitä. Suora yhteys mahdollisimman suureen joukkoon teitä korkeatasoisen kansainvälisen kamarimusiikin ystäviä on meille elintärkeä. Sydämellinen kiitos tilauksestasi!
Ei teemoja, vaan taiteellista vapautta
Helsinki Seriös pitää tiukasti kiinni alkuperäisestä ideastaan: vaalimme korkeaa laatua, emmekä aseteta konserteille tai kausille erityisiä teemoja. Ohjelmiston lähtökohtana on musiikki, jonka taiteilija itse haluaa jakaa yleisömme kanssa. Sisältökeskusteluja toki käydään, mutta etupäässä ohjelmiston monipuolisuuden varmistamiseksi ja mahdollisten päällekkäisyyksien välttämiseksi. Taiteilijan persoonallisuus ja luovuus saavat mahdollisimman paljon tilaa.
Lokakuun konserttimme viikko sitten oli tästä hyvä esimerkki. Pianisti Keval Shah’n ja sopraano Aphrodite Patoulidoun luoma dramaturginen kokonaisuus rekvisiittoineen oli meille järjestäjinä yhtä suuri ja ihastuttava yllätyselämys kuin yleisöllekin. Aphrodite oli tuonut tullessaan upeat somisteet korostamaan konsertin miltei oopperamaista dramaturgiaa. Esiintyjät hioivat kokonaisuutta viime hetkeen asti, niinpä konsertin jälkipuolen teosjärjestys muuttui ns. ”lennosta”. Muutos oli hyvin perusteltu, joskin oikeiden sanojen löytäminen käsiohjelmasta vaati jonkin verran sivujen selailua. Tästä vilpitön pahoitteluni.
Tulkoon vielä mainituksi, että konsertin loisteliaasti tulkittu ylimääräinen kappale oli saksalaisen metalliyhtye Rammsteinin Mein Hertz brennt vuodelta 2011.
